Welpen

Wie zijn de Welpen?

Jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar heten bij Scouting welpen. Welpen spelen in het Jungleboekthema, dat gebaseerd is op het oorspronkelijke verhaal van Rudyard Kipling. Samen met het jongetje Mowgli en Shanti, het meisje uit het mensendorp, beleven de welpen de spannendste avonturen in de jungle.
Tijdens een opkomst gaan de welpen het bos in om een spel te spelen of ze blijven binnen om iets leuks te doen bijvoorbeeld iets moois te knutselen. Maar er kunnen ook broodjes bij het kampvuur gebakken worden. Iedere opkomst staat er weer iets anders op het programma. Welpen zijn te herkennen aan hun groene Scoutfit.
De Welpen hebben op zaterdag van 10:30 uur tot 13.00 uur opkomst.
Vragen en informatie?
Voor alle vragen over de welpen, het programma en de opkomsten, kun je contact opnemen met de welpenleiding via welpen@scoutingkeizerkarel.nl. Zij kunnen dan aangeven wanneer er een keer meegedraaid kan worden.

Wat doen de Welpen?

Wij willen kinderen graag wat leren op een speelse manier, maar dan op het gebied van scouting en sociale vaardigheden.
Welpen leren op sociaal gebied samen te werken in kleine groepen. We laten ze zelf nadenken en problemen oplossen. Goed naar elkaar leren luisteren een erg belangrijk onderdeel van dit leerproces.
Naast de sociale ontwikkeling willen wij vooral de zelfredzaamheid van welpen in de natuur verhogen. Welpen leren knopen waardoor ze hutten, banken, tafels en andere objecten kunnen maken (pionieren). Daarnaast leren ze zichzelf in de buitenwereld te oriënteren met kompas, kaarten en andere routetechnieken.
Welpen leren ook hoe ze verschillenden soorten vuur kunnen maken en wat ze nodig hebben om een vuur aan te houden. Een ander facet is communiceren door middel van seinen, morsecode.
Tot slot leren welpen op wat oudere leeftijd hoe veilig om te gaan met bijlen, messen en zagen en waarvoor ze deze kunnen gebruiken in de natuur.

Kom 4x gratis meedoen

Als je lid wilt worden van Scouting Keizer Karel kun je eerst 4 keer komen kijken. Je doet dan mee aan alle activiteiten en je maakt voor het eerst kennis met Scouting en met de groep. Mocht je het na 4 keer niets vinden, dan ben je nergens toe verplicht. Vind je het wel leuk, dan word je automatisch lid en mag je iedere week komen. Als je een paar maanden lid bent word je geinstalleerd en mag je je Scoutfit dragen. Op dat moment hoor je er echt bij!

Schrijf je in