Geschiedenis

Begin 1911 ontstond het verlangen van vele ‘jongelieden’ te Nijmegen om zich aan te sluiten bij de ‘Beweging der Padvinders’.

Deze beweging ontstond rond 1910 in Engeland en waaide in datzelfde jaar over naar Nederland. Op 16 februari 1911 was het in Nijmegen ook zover. De Eerste Nijmeegsche Padvindergroep werd opgericht en daarmee was Scouting Keizer Karel een feit.

Nu, ruim 110 jaar later is de groep nog steeds bijzonder actief. Er is natuurlijk veel veranderd. Was Scouting in het begin vooral een jongens aangelegenheid, in de loop van de tijd wilden ook meisjes meedoen. Bekend zijn de termen, welpen (voor jongens) en kabouters (voor meisjes). Maar ook verkenners, padvinders ed. zijn jarenlang bekende begrippen geweest. Omdat Scouting met de tijd meegaat zijn veel zaken aangepast aan de huidige tijd. Zo ook bij onze groep. Naast de traditionele speltakken zoals welpen en scouts, explorers en roverscouts (pivo’s) had de groep tussen 1990 en 2002 ook een speltak voor jonge kinderen van 5 t/m 7 jaar (de Bevers), sinds 2009 een speciale groep voor kinderen met een verstandelijke beperking (de Blauwe Vogels) en sinds 2010 een speciale speciale groep voor oudleden (de Plusscouts). Er is dus keuze genoeg bij Scouting Keizer Karel. Geloof, ras, huidskleur, handicap, vluchteling of seksuele voorkeur, het maakt allemaal niet uit, Scouting staat open voor iedereen! Dat maakt scouting, en dus ook Scouting Keizer Karel, ook zo bijzonder. Kortom..er zit genoeg leven in de groep voor nog eens 110 jaar !